چندی قبل گوگل دو نوع ویژگی لینک (Attribute) جدید معرفی کرد. این خبر به تنهایی برای سئوکاران حرفهای کافی بود تا بحثها و تحقیقات خودرا شروع کنند. این خبر برای عدهای خوب و برای خیلیها هم بد است.
دو گزینه لینک فالو و نوفالو به ۴ گزینه تبدیل شده است. صفتهای لینک جدید یعنی: لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC) هستند.
- لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال میکند و وارد صفحه مقصد میشود.
- لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند.
- لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینکهایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا فرومها ایجاد میشوند.
- لینک اسپانسری (Sponsored): لینکهایی هستند که در ازای قرار دادن آنها در سایت پول دریافت میشود.
لینک فالو و نوفالو چیست؟
لینک های فالو:
Follow Link بودن یک کلمه یا عبارت کلیدی به رباتهای خزنده گوگل اعلام می کنه که از اعتبار سایت من به صفحه لینک شده هم بده و من محتوای اون سایت رو تأیید میکنم؛ بر همین اساس، گوگل هم به سایت مورد نظر توجه ویژهای می کنه.
قرار دادن لینک فالو روی لینکها اصولاً با پلاگین ها یا کدنویسی به صورت زیر تعیین میشه:
<a href=”my site addres” rel=”follow”> Title link </a>
Rel=”follow” به گوگل می فهمونه که آدرس لینک مورد نظر رو دنبال و سریعتر ایندکس کنه و بهش رتبه مناسب رو بده.
لینک های نوفالو:
هنگامی که لینکهای داخلی یا لینکهای خارجی را در پست خود اضافه میکنید و یک تگ نوفالو در این لینکها قرار میدهید در نتیجه گوگل آن لینک را دنبال نمیکند؛ این بدان معناست که این لینکها کراول نمیشوند و بنابراین به این لینکها نوفالو (Nofollow) گفته میشود. در این مورد شما این لینکها را تأیید نمیکنید و تنها این لینکها توسط بازدیدکنندگان و نه گوگل دنبال خواهند شد. بنابراین اکنون میدانیم که اگر به گوگل اجازه دهیم لینکهای خارجی (لینکهایی که از وبسایت دیگر به وبسایت ما لینک داده میشود) در محتوای ما (پست) کراول شوند این لینکها، لینکهای فالو نامیده میشوند و اگر تگ نوفالو را در لینکهای خارجی در وبسایت خود اضافه کنیم در نتیجه لینکها، لینکهای نوفالو نامیده میشوند.
قرار دادن لینک فالو روی لینکها اصولاً با پلاگین ها یا کدنویسی به صورت زیر تعیین میشه:
<a href=”my site adsres” rel=”nofollow”>Title link</a>
لینک نوفالو به زبان ساده یعنی دادن این پیام به رباتهای خزنده گوگل که این لینک را دنبال نکن.
منظور از دنبال نکن میتواند معنیهای مختلفی داشته باشد:
- این لینک را کاربرها گذاشتهاند ربطی به ما ندارد
- این لینک را به سفارش مشتری در سایتم گذاشتهام
- هدف این لینک میتواند یک سایت اسپم باشد
- نمیخواهم صفحهای که لینک دادم افزایش رتبه داشته باشد
لینک sponsored و ugc چیست؟
لینک اسپانسر شده (sponsored)
صفت اسپانسر شده همانطور که از نامش پیداست برای شناساندن لینکهایی استفاده میشود که با هدف تبلیغ، حمایت مالی یا هر نوع قرارداد حمایتی دیگر در صفحات وب قرار میگیرد.
لینک محتوای تولیدی کاربران (ugc)
UGC یا User Generated Content به هر نوع محتوایی که کاربران (نه مدیران یا نویسندگان سایتها) منتشر میکنند اشاره میکند. این محتوا میتواند پستهای انجمن، نظرها، مقالات منتشر شده در سرویسهای وبلاگنویسی و … باشد.
اما از تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ گوگل لینکهای نوفالو را هم برای خزیدن رباتها و ایندکس کردن استفاده کرد.
به گفته گوگل، قبل از این وقتی رباتهای گوگل به لینکهای نوفالو میرسیدند وارد آن نمیشدند و در نتیجه تاثیر زیادی هم در رتبهبندی یا ایندکس شدن نداشتند. در بیانیه گوگل آمده است از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینکهای نوفالو هم برای خزیدن در وب استفاده شوند.
این که چه تفاوتی بین این سه صفت از نظر تاثیر در افزایش رتبه صفحه هدف وجود دارد هنوز قطعی نیست. تنها هدف گوگل درک بهتر وب و لینکها برای جستجوی بهتر است.
در واقع این دو صفت جدید باعث میشود سایت یا صفحهای که لینک در آن قرار دارد خود را از تایید کردن رها کند. سایتی که هزاران لینک به سایتهای نامرتبط از نظر محتوا میدهد و ترافیک لینک کمی دارد به نوعی رفتار شبهاسپمی به گوگل نشان میدهد اما همین سایت شاید به هیچ وجه صفحههایی که لینک گرفتهاند را تایید نمیکند و نمیخواهد به آنها اعتبار دهد. حال این لینکها میتواند توسط کاربران ایجاد شوند یا لینکهایی باشند که به سفارش مشتریان قرار میگیرند.
۱. آیا از صفتهای جدید میتوانیم به صورت ترکیبی استفاده کنیم؟
بله؛ یعنی یک لینک میتواند همزمان نوفالو، اسپانسری و محتوای تولیدی کاربر باشد. مثل لینک زیر:
rel=nofollow با حمایت ugc
اما دقت کنید که گوگل دیگر با عبارت Nofollow که در ابتدای لینکهای اسپانسری یا تولیدشده توسط کاربر میآیند کاری ندارد؛ چون خود این لینکها گویای همهچیز هستند و نافالو بودنشان اهمیتی ندارد. اما برای سایر موتورهای جستجو که هنوز درکی از این لینکها ندارند، میتوانید از صفت نوفالو استفاده کنید.
2. آیا باید لینکهای نوفالوی قدیمی را تغییر دهیم؟
هیچ نیازی به تغییر لینکهای نوفالو نیست. فقط مطمئن شوید لینکهایی که آنها را تایید نمیکنید و میتوانند اسپم باشند حتماً یکی از صفتهای معرفی شده را داشته باشند.
3. آیا از این به بعد حتماً باید لینکها دارای صفت اسپانسری یا محتوای تولیدی کاربر باشد؟
بهتر است از هر لینک طبق کاربرد همان لینک استفاده نمایید، و بدانید که کاربرد هر نوع لینک با لینک دیگر متفاوت میباشد،وبا توجه به شرایط هر لینک به این موارد عمل کنید. البته استفاده از لینکهای فالو یا بدون صفت همچنان معتبر است و هیچ مشکلی هم ایجاد نمیکند.
4. چه تفاوتی بین لینک نوفالو و اسپانسری وجود دارد؟
در حال حاضر تفاوت بین این دو وجود ندارد. بهتر است برای تبلیغات، رپورتاژ و هر نوع لینکی که به سفارش مشتریان در سایت قرار میدهید، از صفت اسپانسری استفاده کنید تا در آینده سایت شما تحت جریمههای احتمالی قرار نگیرد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.